Forum

Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumKefir: VattenkefirFrågor kring vattenkefir
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Frågor kring vattenkefir

På detta forum kan ni ställa frågor kring vattenkefir, allt från tips och idéer kring hur man får den bästa drycken, kanske någon sitter på bra recept för en extra god kefir? Ställ frågor till oss eller varandra.

Hej!

En första fråga kommer här: Hur mycket gryn ska man ha till en liter sockervatten?

Jag har gjort vattenkefir flera gånger och det ser ju ut som om grynen har förökat sig.

Nästa fråga: Vad beror det på att en del smaksättningar (hallon tex) ger oerhört mycket mer kolsyra än andra smaksättningar?

Tack på förhand !

 

Hej Anette, för att tillverka en liter vattenkefir så behöver man mellan 2 msk vattenkefirgryn upp till ca 2 dl,

 

jag vet inte riktigt vad det beror på att hallon oftast är så otroligt kolsyrad men jag antar att det är något i hallonen som aktiverar bakterierna och jästerna i kefiren mer än de flästa andra smaksättare, mvh Joahnnes Holmberg Grönt Levande

Hej  när jag köpte gryn från er så var det 4msk i torkad form. Detta rekommenderades till en lite vatten. Nu har de nog blivit mer men det är svårt att jämföra torkade och blöta gryn i volym. Hur mycket blöta gryn bör jag ha till en liter?

 

 

 

 

 

Hej

Jag undrar om man kan frysa kornen efter aktivering om dom inte används under en period?